Jak fotografować przedmioty cz. III

Witam po przerwie :)

Zgodnie z obietnicą z poprzedniej części zajmiemy się dziś obróbką naszych zdjęć.
Podejrzewam, że każdy kto publikuje zdjęcia na stronach i blogach posiada jakikolwiek program w którym poprawia swoje fotografie. Ponieważ poradnik skierowany jest do początkujących, przyjrzymy się tym najprostszym i oczywiście darmowym programom.

Jakie czynności wykonujemy przed publikacją? Na pewno selekcję. Wybieramy the best of i przystępujemy do retuszu.

1. Kadrowanie - funkcję tę posiada KAŻDY program do obróbki zdjęć. Na co zwrócić uwagę? Istotne jest czy potrzebujemy proporcji boków zwykłej odbitki. A jakie to wymiary? Np: 10cmx15cm, a więc stosunek boków wynosi 2:3. Nigdy nie kadrujmy inaczej zdjęć które chcemy drukować w labie, ponieważ będą miały brzydkie białe pasy. Natomiast na potrzeby galerii internetowych możemy kadrować w dowolny sposób.

Pion, poziom, a może kwadrat? To już sprawa indywidualna, jednak naturalne wyczucie podpowiada nam, że przedmioty pionowe (także ludzie) najlepiej wyglądają na pionowo zorientowanych zdjęciach i odwrotnie. Nie warto na siłę "przewracać" zdjęcia, chyba że w tle znajduje się coś wyjątkowo interesującego. Jeśli fotografujemy osobę na brzegu morza a w tle widać piękny zachód słońca, można pokusić się o kadr poziomy. Przestaje to jednak być zdjęcie stricte produktowe, a zbliża się np: do pejzażowego.

2. Balans bieli - tak naprawdę w pełni możemy sterować temperaturą barwową wyłącznie w plikach w formacie RAW, a te otwierają o wiele bardziej zaawansowane programy takie jak Lightroom czy Photoshop. Jednak czasami możemy "ochładzać" lub "ocieplać" nasze zdjęcia w prostszych programach. Ta funkcja jest niestety daleka od ideału, ale warto wiedzieć, że mamy taką możliwość. Najbezpieczniej jest po prostu wybrać prawidłowy balans bieli w ustawieniach aparatu przed wykonaniem zdjęcia. Jeśli nie potrafimy zdecydować się na żadną z opcji (światło mieszane), zdajmy się na automatykę aparatu, powinno się to sprawdzić w większości przypadków.

3. Korekcja świateł i cieni - zdarza się, że nasze zdjęcia są lekko niedoświetlone lub prześwietlone. Delikatna korekta nie wyrządzi zdjęciu żadnej szkody, a pomoże uatrakcyjnić zdjęcia. Warto jednak przy zwiększaniu poziomu jasności zdjęcia, podbić lekko kontrast, wtedy nasze zdjęcie nie będzie "blade", nabierze wyrazistości.

4. Rozmiar zdjęcia. Prawie wszystkie strony internetowe zmniejszają rozdzielczość zdjęć podczas wczytywania ich na serwer. Warto jednak zrobić to samemu, tedy wczytywanie jest dużo szybsze. Jaka wielkość pliku będzie najlepsza? Zależy. Jeśli nie potrzebujemy publikować bardzo dużego zdjęcia, wielkość boków może mieścić się w przedziale 500-1500 pix. Jest to wielkość w zupełności wystarczająca do galerii internetowych. Większe niepotrzebnie obciążają stronę a i tak nie są wyświetlane w pełnym rozmiarze. Warto wspomnieć że niektóre programy (np PhotoFilte) przy każdorazowej ingerencji w zdjęcie, "zjadają" nam część informacji zawartych w pliku. A więc nawet jeśli tylko poprawiamy kontrast i wyostrzamy, bez zmiany rozmiaru pliku, po zapisaniu będzie on mniejszy niż uprzednio. I tak za każdym razem... Dlatego warto przeprowadzać wszelkie zmiany na kopiach zapasowych, a oryginały przechowywać.

5. Filtry - pozwalają jednym kliknięciem zupełnie odmienić wygląd zdjęcia. Jest to wyjątkowo prosta i przydatna opcja dla mniej zaawansowanych użytkowników. Picasa 3 posiada dużą paletę filtrów, od konwersji do czerni i bieli, poprzez sepię, efekt HDR, ramki, po stylizację zdjęcia na lata 60, crossing czy efekt lomografii..

Obraz wyjściowy: 
 


Obrazy z nałożonymi filtrami:



 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz